ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM UKHWAH::::: SELAMAT DATANG KEPADA PENGUNJUNG-PENGUNJUNG BLOG INI. DIHARAPKAN APA YANG TERKANDUNG DI DALAM RUANGAN BLOG INI SEDIKIT SEBANYAK DAPAT MEMBERI MANFAAT KEPADA KITA SEMUA TERUTAMANYA PARA PENDIDIK SERTA PARA PELAJAR KHUSUSNYA::::: TERIMA KASIH. WASALAM

Thursday, November 20, 2008

InfO Ad-DiN...

عن عائشة رضى الله عنها قالت: أن جارية من الانصار تزوجت وأنها مرضت فتمعط شعرها فأرادوا أن يصلوها فسألوا النبي صلى الله عليه وسلم فقال : لعن الله الواصلة والمستوصلة ....
(رواه البخاري)

Maksudnya: Daripada Aisyah r.a, beliau berkata: seorang perempuan Ansar telah berkahwin kemudian dia sakit sehingga gugur rambutnya. Keluarganya hendak menyambung rambut perempuan tersebut. Mereka bertanya Nabi s.a.w baginda menjawab: Allah melaknat perempuan yang menyambung dan yang meminta di sambung rambutnya…

1. Menurut pendapat Imam Ahmad Bin Hanbal: Menyambung rambut dengan benang atau perca kain adalah di haruskan. Ia dilakukan kerana keperluan seperti untuk menguatkan jalinan rambut. Jika berlebihan hukumnya makhruh.
2. Menurut Mazhab Syafi’e, menyambung rambut dengan menggunakan rambut anak adam adalah haram. Di haruskan menggunakan bahan selain rambut anak adam dengan beberapa syarat. Antaranya; bahan itu tidak najis dan bagi kaum wanita hendaklah mendapat keizinan suami, tetapi di haramkan kepada wanita yang belum bersuami.

كتم ialah sejenis tumbuhan yang mengeluarkan getah berwarna hitam. Ia boleh digunakan untuk mencelup rambut dan membuat dakwat.

Menghilangkan bulu yang tumbuh seperti janggut atau misai bagi wanita adalah harus kerana ia boleh mendatangkan keaiban dan fitnah.

Diceritakan dalam riwayat Ahmad dan Tarmizi mengenai peristiwa Arfajah Bin As’ad yang tercedera hidungnya semasa peperangan. Al-Kilab mengubatinya dengan memasukkan daun-daun tetapi berubah menjadi busuk. Maka Rasulullah s.a.w menyuruhnya menggantikan dengan emas.

0 comments: