ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM UKHWAH::::: SELAMAT DATANG KEPADA PENGUNJUNG-PENGUNJUNG BLOG INI. DIHARAPKAN APA YANG TERKANDUNG DI DALAM RUANGAN BLOG INI SEDIKIT SEBANYAK DAPAT MEMBERI MANFAAT KEPADA KITA SEMUA TERUTAMANYA PARA PENDIDIK SERTA PARA PELAJAR KHUSUSNYA::::: TERIMA KASIH. WASALAM

Friday, November 21, 2008

HANYA KEPADA ALLAH KITA MEMOHON PERTOLONGAN

Segala puji bagi Allah Ta’ala, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarga serta sahabat-sahabat baginda.

Alhamdulillah, dalam usaha membuat blog ini, moga-moga ia memberi manfaat, bacaan serta rujukan di kalangan masyarakat umum, maka dengan rasa syukur di panjatkan kepada Allah s.w.t, kerana dengan limpahan rahmatNya saya dapat menyiapkan blog ini.
Islam menentang sikap berlebih-lebihan dalam berhias sampai kepada suatu batas yang menjurus kepada suatu sikap mengubah ciptaan Allah yang mana ditegaskan dalam al-Quran, bahawa mengubah ciptaan Allah itu sebagai salah satu ajakan syaitan kepada pengikut-pengikutnya, dimana syaitan akan berkata kepada pengikutnya itu sebagai berikut:
"Sungguh akan kami pengaruhi mereka itu, sehingga mereka mau mengubah ciptaan Allah." (an-Nisa': 119)

Manusia diciptakan Allah dengan sebaik-baik ciptaan. Berbahagialah seorang hamba yang pandai bersyukur atas segala nikmat yang telah diberikan Allah SWT. Sesungguhnya orang yang bersyukur adalah orang yang hanya berfikir bahawa kurniaan yang telah Allah berikan adalah hanya sebuah sarana yang menjadikannya hamba yang paling dekat kepada-Nya

Sedarilah, orang yang pandai bersyukur itu tidak pernah melihat apakah yang diberikan kepadanya itu berupa kenikmatan ataupun ujian dan dugaan. Kita diberi potensi yang cukup banyak. Kita gunakan semua potensi yang telah Allah berikan dengan sebaik-baiknya.

Hidup akan terasa indah, jika kita mahu menikmati setiap episode kehidupan yang kita jalani. Hidup bukanlah untuk menyesali kondisi yang ada, kerana kita perlu mengambil hikmah dari setiap kejadian yang alami. Hidup memang penuh jalan yang berliku, selalu dihadapkan dengan masalah, besar atau kecil. Maka sadarilah saudaraku, setiap masalah yang kita hadapi adalah sebuah tahap menuju suatu kedewasaan dalam menjalani serta mengharungi kehidupan ini.

Saudaraku, mari kita manfaatkan segala potensi yang telah Allah berikan kepada kita. Berbahagialah orang yang hidupnya dalam naungan terang benderangnya cahaya hidayah. Namun, menangislah jikalau kita di jauhkan dari hidayah Allah SWT. Hidup ini sebenarnya akan indah bila kita berada di “rel”-Nya.

Sebagai penerbit, besar harapan saya semoga blog ini akan dapat memberi menfaat dan bimbingan kepada pembaca sekalian. Segala amalan yang baik ini semoga mendapat keredhaan Allah s.w.t.

Segala kesilapan dan kekurangan adalah kelemahan kami, oleh itu jika terdapat sebarang kesilapan harap mohon maaf. Teguran membina amatlah di alu-alukan untuk membetulkan kesilapan sedia ada.

3 comments:

ELFarahin said...

maaf, saya kongsikan ayat An-Nisa di dalam entry ini di entry blog saya. :)

Unknown said...

This Is very informative content i really enjoy this Article

Best Quran Tutor

Unknown said...

copy